Jak zapewne udało Ci się zauważyć, każda z figur rusza się inaczej. Dzięki tym różnicom niektóre figury mają znacznie większe możliwości niż inne.
Najmniej cenny jest pionek – szeregowy żołnierz.
Hetman wart jest tyle co 9 pionów
Wieża warta jest tyle co 5 pionów
Goniec wart jest tyle co 3 piony
Skoczek wart jest tyle co 3 pionów
Wiadomo, że łatwiej będzie nam uzyskać zwycięstwo (mata) jeżeli podczas gry uda nam się uzyskać przewagę w figurach. Jeżeli mamy możliwość stracić gońca ale zabić przeciwnikowi hetmana to nie ma się nad czym zastanawiać. Zabierzemy przeciwnikowi figurę wartą 9 a stracimy figurę wartą 3. Zyskaliśmy zatem 6.
Należy tu zwrócić uwagę, że Skoczek i Goniec są warte tyle samo. Jednak jeżeli na szachownicy jest dużo pionków i figur lepiej będzie sprawdzał się skoczek. Może bowiem przeskakiwać ponad nimi. Goniec może być często zablokowany.
Jeżeli natomiast na szachownicy jest mało figur bardziej opłaca się mieć gońca ponieważ ma on możliwość przemieszczania się z jednego końca szachownicy na drugą w jednym ruchu. Skoczek natomiast wykonuje dosyć krótkie ruchy i dotarcie na drugą stronę szachownicy zajmuje dużo czasu.