Jak nie grać białymi. 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.Qxd4 Nc6 4.Qe3 {<span style="color: #ff0000;">Zobacz też najtragiczniejszą wpadkę białych. </span>}(4.Qc3 Bb4 {[%cal Gb4e1]<span style="color: #ff0000;">I białe straciły hetmana.</span>}) Nf6 {[%cal Gb1c3,Re4e5]} 5.e5 {<span style="color: #800000;">Tu białe popełniają błąd chcąc zagrać z atakiem na skoczka.</span>}5... Ng4 6.Qe4 {<span style="color: #800000;">Ruch hetmana jest całkiem naturalny jeżeli chce on dalej bronić pionka. Hetman przewidując kolejne groźby Skoczka czarnych również nie wybiera pola e2.</span>} d6 {[%cal Gc8g4],<span style="color: #800000;">Czarne pozornie bronią skoczka.</span>} 7.exd6+ {<span style="color: #800000;">Białe wpadają w pułapkę. Korzystając z szacha z odsłony myślą, że zyskają piona</span>[%cal Ge4e8]} 7... Be6 8.dxc7 Qd1+! {<span style="color: #800000;">Tu zaskoczenie. Białe myślały, że Hetman czarnych pobije pionka – nic bardziej mylnego!</span>} 9.Kxd1 Nxf2+ {[%cal Gf2d1,Gf2e4]} 10.Ke1 Nxe4 {<span style="color: #800000;">Czarne po wpadce białych mają znacznie lepszą pozycję, wyprowadzone figury oraz brak możliwości zrobienia roszady przez białe. Pionek białych również nie jest problemem – za chwilę zostanie pobity.</span>}* Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej. Widok od strony czarnych: 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.Qxd4 Nc6 4.Qe3 {<span style="color: #ff0000;">Zobacz też najtragiczniejszą wpadkę białych. </span>}(4.Qc3 Bb4 {[%cal Gb4e1]<span style="color: #ff0000;">I białe straciły hetmana.</span>}) Nf6 {[%cal Gb1c3,Re4e5]} 5.e5 {<span style="color: #800000;">Tu białe popełniają błąd chcąc zagrać z atakiem na skoczka.</span>}5... Ng4 6.Qe4 {<span style="color: #800000;">Ruch hetmana jest całkiem naturalny jeżeli chce on dalej bronić pionka. Hetman przewidując kolejne groźby Skoczka czarnych również nie wybiera pola e2.</span>} d6 {[%cal Gc8g4],<span style="color: #800000;">Czarne pozornie bronią skoczka.</span>} 7.exd6+ {<span style="color: #800000;">Białe wpadają w pułapkę. Korzystając z szacha z odsłony myślą, że zyskają piona</span>[%cal Ge4e8]} 7... Be6 8.dxc7 Qd1+! {<span style="color: #800000;">Tu zaskoczenie. Białe myślały, że Hetman czarnych pobije pionka – nic bardziej mylnego!</span>} 9.Kxd1 Nxf2+ {[%cal Gf2d1,Gf2e4]} 10.Ke1 Nxe4 {<span style="color: #800000;">Czarne po wpadce białych mają znacznie lepszą pozycję, wyprowadzone figury oraz brak możliwości zrobienia roszady przez białe. Pionek białych również nie jest problemem – za chwilę zostanie pobity.</span>}* Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej. Jak nie grać czarnymi: 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.Qxd4 Nc6 4.Qe3 Nf6 5.e5 Ng4 6.Qe4 {[%cal Rg4e5] <span style="color: #800000;">Czarnym nie wolno pobić pionka ponieważ białe wykorzystując związanie pobiją skoczka nawet przy najlepszej obronie czarnych.</span>} 6...Ngxe5 {[%cal Ge4e8,Gf2f4]} 7.f4 d5 8.Qe2 Qh4+ 9.Kd1 {<span style="color: #ff0000;">Zobacz drugi wariant – pomyłka białych – jeśli zbiją skoczka poniosą konsekwencje</span>} (9.g3 Qh6 10.fxe5 Qxc1+ ) 9...Bg4 10.Nf3 Qh5 11.fxe5 * Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej. Widok od strony czarnych: 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.Qxd4 Nc6 4.Qe3 Nf6 5.e5 Ng4 6.Qe4 {[%cal Rg4e5] <span style="color: #800000;">Czarnym nie wolno pobić pionka ponieważ białe wykorzystując związanie pobiją skoczka nawet przy najlepszej obronie czarnych.</span>} 6...Ngxe5 {[%cal Ge4e8,Gf2f4]} 7.f4 d5 8.Qe2 Qh4+ 9.Kd1 {<span style="color: #ff0000;">Zobacz drugi wariant – pomyłka białych – jeśli zbiją skoczka poniosą konsekwencje</span>} (9.g3 Qh6 10.fxe5 Qxc1+ ) 9...Bg4 10.Nf3 Qh5 11.fxe5 * Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.