Prawo kwadratu pozwala szybko zauważyć czy samotny pionek zdoła dojść do pola przemiany, czy zostanie zbity przez króla przeciwnika.
Diagram 1.
Biały pionek rusza do przodu i bez problemu dochodzi do pola przemiany. Król czarnych znajduje się bowiem poza kwadratem pionka.
Diagram 2. Czarne zaczynają. Jeżeli czarny król chce dogonić pionka musi wejść w jego kwadrat. Jedyny właściwy ruch to K c3- d4.
Kwadrat pionka może mieć pewne komplikacje jeżeli znajdują się w nim inne figury.
Diagram 3. Białe zaczynają i wygrywają. Czarny król co prawda jest w kwadracie pionka ale nie dogoni go ponieważ przeszkadza mu jego własny pion na d6.
Ćwiczenie:
Król czarnych jest w kwadracie pionka a4. Białe wykorzystują jednak groźbę przemiany pionka c5 by zablokować króla czarnych.
Podsumowanie:
1) Jeżeli król znajduje się poza kwadratem pionka to niezwłocznie idziemy nim do pola przemiany.
2) Jeżeli król przeciwnika znajduje się w kwadracie pionka to jak najszybciej musimy wspomóc go własnym królem zajmując nim strategiczne pola ( temat w kolejnych zagadnieniach)