Zapoznaj się z błędami jakie popełniły czarne. W przypadku nierozsądnej gry białych możliwe jest jednak odwrócenie ról i białe będąc myśliwym staną się zwierzyną. Pomimo tego, że istnieje w tym debiucie pułapka na białe to jednak nie polecam grać tego debiutu czarnym. Jest to dla nich chyba jeden z gorszych debiutów.
Jak nie grać czarnymi:
1.e4 e5 2.Nf3 {[%cal Gf3e5,Rf7f6]} f6 3.Nxe5 {[%cal Rf6e5]}
3...fxe5 {<span style="color: #800000;">Tu rozpoczyna się tragedia czarnych.</span>} 4.Qh5+ {[%cal Yg7g6,Re8e7]}
5... g6
{<span style="color: #ff0000;">Kliknij i zobacz później również drugi wariant</span>}(4...Ke7 5.Qxe5+ Kf7 6.Bc4+ d5 {<span style="color: #800000;">Czarne odwlekają nieuchronnego mata (lub ciężkie straty) oddając pionka w zamian za możliwość brony gońcem.</span> [%csl Gd7,Ge6,Gf5,Gg4,Gh3]} 7.Bxd5+ Kg6 8.h4 {[%cal Gh4h5,Gd2d3]}
8... h5 9.Bxb7 {<span style="color: #800000;">Czarne tracą wieżę lub tracą możliwość obrony gońcem białopolowym.</span> }Bxb7 {[%csl Rd7,Re6,Rf5,Rg4,Rh3]} 10.Qf5+ Kh6 11.d4+ g5 12.Qf7 {<span style="color: #800000;">Czarne nie mają już żadnego dobrego ruchu. Mat jest nieunikniony można go tylko odwlekać szachując białego króla.</span>}
12...Be7 13.hxg5+ Bxg5 14.Rxh5# )
5.Qxe5 {[%cal Ge5h8,Ge5e8]<span style="color: #800000;">W najlepszym wypadku dla czarnych białe biorą wieżę za darmo. </span>}*
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.
Widok od strony czarnych:
1.e4 e5 2.Nf3 {[%cal Gf3e5,Rf7f6]} f6 3.Nxe5 {[%cal Rf6e5]}
3...fxe5 {<span style="color: #800000;">Tu rozpoczyna się tragedia czarnych.</span>} 4.Qh5+ {[%cal Yg7g6,Re8e7]}
5... g6
{<span style="color: #ff0000;">Kliknij i zobacz później również drugi wariant</span>}(4...Ke7 5.Qxe5+ Kf7 6.Bc4+ d5 {<span style="color: #800000;">Czarne odwlekają nieuchronnego mata (lub ciężkie straty) oddając pionka w zamian za możliwość brony gońcem.</span> [%csl Gd7,Ge6,Gf5,Gg4,Gh3]} 7.Bxd5+ Kg6 8.h4 {[%cal Gh4h5,Gd2d3]}
8... h5 9.Bxb7 {<span style="color: #800000;">Czarne tracą wieżę lub tracą możliwość obrony gońcem białopolowym.</span> }Bxb7 {[%csl Rd7,Re6,Rf5,Rg4,Rh3]} 10.Qf5+ Kh6 11.d4+ g5 12.Qf7 {<span style="color: #800000;">Czarne nie mają już żadnego dobrego ruchu. Mat jest nieunikniony można go tylko odwlekać szachując białego króla.</span>}
12...Be7 13.hxg5+ Bxg5 14.Rxh5# )
5.Qxe5 {[%cal Ge5h8,Ge5e8]<span style="color: #800000;">W najlepszym wypadku dla czarnych białe biorą wieżę za darmo. </span>}*
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.
Jak nie grać białymi:
1.e4 e5 2.Nf3 f6 3.Nxe5 {[%cal Gd8e7,Rf6e5] <span style="color: #800000;">Czarne nie dają się nabrać na gońca „za darmo” i rozpoczynają atak na skoczka z pomocą hetmana.</span>} Qe7 {[%cal Ge5f3,Rd1h5]} 4.Qh5+ {<span style="color: #800000;">Błąd białych. Pomyślały one, że podobnie jak podczas straty skoczka da się zabić wieżę. Zamiast tego stracą jednak figurę.</span>} g6 5.Nxg6 {<span style="color: #800000;">Błędny plan białych. Myślały, że zbiją wieżę skoczkiem lub hetmanem.</span>[%cal Re5g6,Rg6h8,Rh5h8]} Qxe4+ {[%cal Ge4e1,Ge4g6]} 6.Be2 Qxg6 {<span style="color: #800000;">I białe straciły skoczka.</span>}*
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.
Widok od strony czarnych:
1.e4 e5 2.Nf3 f6 3.Nxe5 {[%cal Gd8e7,Rf6e5] <span style="color: #800000;">Czarne nie dają się nabrać na gońca „za darmo” i rozpoczynają atak na skoczka z pomocą hetmana.</span>} Qe7 {[%cal Ge5f3,Rd1h5]} 4.Qh5+ {<span style="color: #800000;">Błąd białych. Pomyślały one, że podobnie jak podczas straty skoczka da się zabić wieżę. Zamiast tego stracą jednak figurę.</span>} g6 5.Nxg6 {<span style="color: #800000;">Błędny plan białych. Myślały, że zbiją wieżę skoczkiem lub hetmanem.</span>[%cal Re5g6,Rg6h8,Rh5h8]} Qxe4+ {[%cal Ge4e1,Ge4g6]} 6.Be2 Qxg6 {<span style="color: #800000;">I białe straciły skoczka.</span>}*
Musisz włączyć obsługę JavaScript, aby umożliwić wyświetlanie gry szachowej.