Prawo kwadratu pozwala szybko zauważyć czy samotny pionek zdoła dojść do pola przemiany, czy zostanie zbity przez króla przeciwnika.

1
Diagram 1.
Biały pionek rusza do przodu i bez problemu dochodzi do pola przemiany. Król czarnych znajduje się bowiem poza kwadratem pionka.


2
Diagram 2. Czarne zaczynają. Jeżeli czarny król chce dogonić pionka musi wejść w jego kwadrat. Jedyny właściwy ruch to K c3- d4.


Kwadrat pionka może mieć pewne komplikacje jeżeli znajdują się w nim inne figury.

3

Diagram 3. Białe zaczynają i wygrywają. Czarny król co prawda jest w kwadracie pionka ale nie dogoni go ponieważ przeszkadza mu jego własny pion na d6.


Ćwiczenie:

4

Król czarnych jest w kwadracie pionka a4. Białe wykorzystują jednak groźbę przemiany pionka c5 by zablokować króla czarnych.


Podsumowanie:

1) Jeżeli król znajduje się poza kwadratem pionka to niezwłocznie idziemy nim do pola przemiany.
2) Jeżeli król przeciwnika znajduje się w kwadracie pionka to jak najszybciej musimy wspomóc go własnym królem zajmując nim strategiczne pola ( temat w kolejnych zagadnieniach)